Вручение 2011 г.

Страна: Канада Место проведения: город Торонто Дата проведения: 2011 г.

Премия Amazon Canada за первый роман

Лауреат
Eleanor Catton 4.0
A teacher's affair with his underage student jolts a group of teenage girls into a new awareness of their own power. Their nascent desires surprise even themselves as they find the practice room where they rehearse with their saxophone teacher is the safe place where they can test out their abilities to attract and manipulate. It seems their every act is a performance, every platform a stage. But when the local drama school turns the story into their year-end show, the real world and the world of the theater are forced to meet. With the dates of the performances--the musicians' and the acting students'--approaching, the dramas, real and staged, begin to resemble each other, until they merge in a climax worthy of both life and art.
Мигель Сихуко 3.4
Впервые на русском - дебютный роман, получивший (по рукописи) "Азиатского Букера", премию Паланки (высшая литературная награда Филиппин) и премию Хью Макленнана (высшая литературная награда Квебека), вышедший в финалисты премий Grand Prix du Livre de Montreal (Канада), Prix Jan Michalski (Швейцария), Prix Courrier International (Франция) и Премии стран Британского содружества, а также попавший в список лучших книг года по версии "Нью-Йорк таймс".

В ясный зимний день из Гудзона вылавливают тело Криспина Сальвадора - некогда знаменитого филиппинского писателя, давно переселившегося в Нью-Йорк, постоянного фигуранта любовных, политических и литературных скандалов. Что это - несчастный случай, убийство или самоубийство? Известно, что он долгие годы работал над романом "Сожженные мосты", призванным вернуть ему былую славу, разоблачить коррумпированных политиков и беспринципных олигархов, свести счеты с его многочисленными недругами. Но рукопись - пропала. А Мигель - студент Криспина и его последний друг - решает во что бы то ни стало отыскать ее, собирая жизнь Криспина, как головоломку, из его книг, интервью и воспоминаний. И постепенно возникает ощущение, что биография автора, с неизбежными скелетами в шкафах, - это метафора жизни целой страны, где выборы могут украсть, а народные протесты - слить, где президент ради сохранения власти готов инсценировать террористическую угрозу, а религиозные лидеры слабо отличимы от уголовных авторитетов…

"Впечатляющий дебютный роман, который, начинаясь как увлекательный детектив, оборачивается смелым и глубоким исследованием культурной идентичности и самой природы художественного вымысла". The New Yorker
"Роман в духе раннего Филипа Рота, выстроенный, как лучшие фильмы М. Найта Шьямалана… Мигель Сихуко мастерски провоцирует читателя". The Dallas Morning News
Дайан Уоррен 0.0
Juliet, Saskatchewan, is a blink-of-an-eye kind of town — the welcome sign announces a population of 1,011 people — and it’s easy to imagine that nothing happens on its hot and dusty streets. Situated on the edge of the Little Snake sand hills, Juliet and its inhabitants are caught in limbo between a century — old promise of prosperity and whatever lies ahead.

But the heart of the town beats in the rich and overlapping stories of its people: the foundling who now owns the farm his adoptive family left him; the pregnant teenager and her mother, planning a fairytale wedding; a shy couple, well beyond middle age, struggling with the recognition of their feelings for one another; a camel named Antoinette; and the ubiquitous wind and sand that forever shift the landscape. Their stories bring the prairie desert and the town of Juliet to vivid and enduring life.

This wonderfully entertaining, witty and deeply felt novel brims with forgiveness as its flawed people stumble towards the future.
Kathleen Winter 5.0
In 1968, in a remote part of Canada, a mysterious child is born: a baby who appears to be neither fully boy nor girl, but both at once. Only three people share the secret - the baby's parents and a trusted neighbour. Together the adults make a difficult decision: to go through surgery and raise the child as a boy named Wayne.

But as Wayne grows up within the hyper-male hunting culture of his father, his shadow-self - a girl he thinks of as 'Annabel' - is never entirely extinguished, and indeed is secretly nurtured by the women in his life. As Wayne approaches adulthood, and its emotional and physical demands, the woman inside him begins to cry out. The changes that follow are momentous not just for him, but for the three adults that have guarded his secret.

Shortlisted for the Orange Prize.