Вручение 3 марта 2010 г.

Премия за 2009 год.

Страна: США Место проведения: город Нью-Йорк, Университет Новой школы Дата проведения: 3 марта 2010 г.

Лучший сборник рассказов года

Лауреат
Энтони Дорр 3.7
Впервые на русском — сборник Энтони Дорра, автора поразительного международного бестселлера «Весь невидимый нам свет» (роман получил Пулитцеровскую премию и стал финалистом Национальной книжной премии США) и сборника «Собиратель ракушек».

Семь трогательных, поэтичных историй о вечных и неразрешимых проблемах, о бескрайней природе и месте человека в ней, о непостижимости любви и невыносимости утраты, но в первую очередь — о памяти как о том, что придает жизни смысл, как о хрупкой нити, связывающей нас с другими людьми и с нашим собственным «я».

Как было сказано в одной из рецензий: «При чтении рассказов Дорра в нас пробуждается то восторженное чувство, которое мы испытываем лишь от сильной любви к близкому человеку или предмету наших занятий».
Yiyun Li 4.0
In these spellbinding stories, Yiyun Li, a Hemingway Foundation/PEN Award winner, a MacArthur Fellow, and one of The New Yorker’s top 20 fiction writers under 40, gives us exquisite stories in which politics and folklore magnificently illuminate the human condition. A professor introduces her middle-aged son to a favorite student, unaware of the student’s true affections. A lifelong bachelor finds kinship with a man wrongly accused of an indiscretion. Six women establish a private investigating agency to battle extramarital affairs in Beijing. Written in lyrical prose and with stunning honesty, Gold Boy, Emerald Girl introduces us to worlds strange and familiar, creating a mesmerizing and vibrant landscape of life.
Сьюзан Ривекка 0.0
In these stories, a teacher obsesses over a student who comes to class with scratch marks on his face; a Catholic girl graduating high school finds a warped kind of redemption in her school’s contrived class rituals; and a woman looking to rent a house is sucked into a strangely inappropriate correspondence with one of the landlords. These are just a few of the powerful plotlines in Suzanne Rivecca’s gorgeously wrought collection. From a college student who adopts a false hippie persona to find love, to a young memoirist who bumps up against a sexually obsessed fan, the characters in these fiercely original tales grapple with what it means to be honest with themselves and the world.

These stories explode “with piercing insight . . . illuminating the dangerous dance between victims and saviors. [They] deliver us to the edge of grief, that precarious place where the moral compass spins—where codes of love and law and religion fail. Mercy here depends on a tiger’s sublime grace, our capacity to resist deeper harm, and the right of every broken being to remain silent” (Melanie Rae Thon).