Победители

Премия Фицджеральда
Квентин Тарантино 4.3
Тарантино-литератор так же легко ускользает от определений, как Тарантино-режиссер. Мемуары, история Голливуда, теория кино, зрительский дневник, палп-нон-фикшн или запротоколированный стендап, все это — «Киноспекуляции». Первую документальную книгу Тарантино посвятил фильмам своей юности, определившим его вкус и интуиции: от «Грязного Гарри» и «Рокки» до «Побега из Алькатраса». Автор наводит порядок на режиссерских кухнях своих предшественников, неизменно задаваясь вопросом: а как бы выглядела история кино, случись все иначе? Это полная искренней любви и азарта книга режиссера, чьи огромные познания, профессиональный опыт и связи в Голливуде позволяют быть убедительным даже в самых фантастических и спекулятивных построениях. Вы можете представить, как Брайан Де Пальма снял бы «Таксиста»? Квентин вам расскажет.
Премия Фицджеральда
Ник Хорнби 3.5
Впервые на русском — новейший роман от прославленного автора таких бестселлеров, как «Hi-Fi», «Мой мальчик», «Футбольная горячка», «Долгое падение», «Смешная девчонка» и других, разошедшихся по миру тиражом свыше пяти миллионов экземпляров и успешно экранизированных. Ник Хорнби вновь подтвердил свою славу «признанного исследователя пограничных областей между высокой, но ханжеской, и низовой, но искренней культурами» (Лев Данилкин, «Афиша»).

Рядовым субботним утром в мясной лавке в Северном Лондоне встречаются Люси и Джозеф — по разные стороны прилавка. Она школьный завуч, воспитывающая сыновей-близнецов в одиночку после травматического развода, он — подающий надежды диджей, которому открыты все дороги, осталось лишь сфокусироваться хоть на какой-нибудь из них.

«Эта подкупающая — и проницательная — любовная история повествует о том, как зарождается чувство к человеку, диаметрально противоположному тебе во всех отношениях» (Sunday Telegraph).
Премия Фицджеральда
Джанфранко Каллигарич 0.0
Rome, fi n des années 1960. Leo Gazzarra, milanais d’origine, est depuis quelques années installé dans la capitale. Il vit de petits boulots pour des revues et des journaux. Viscéralement inadapté, dans un monde où il ne parvient pas à trouver sa place, il se laisse aller à des journées qui se ressemblent et à des nuits souvent alcoolisées. Leo n’en veut à personne et ne revendique rien. Le soir de ses trente ans, il rencontre Arianna, une jeune femme exubérante à la fois fragile et séductrice. Sûre de sa beauté mais incapable d’exprimer ses véritables sentiments, Arianna est évanescente. Elle apparaît et disparaît, bouleversant le quotidien mélancolique d’un homme qu’elle aurait peut-être pu sauver de sa dérive existentielle.
Dans ce premier roman, paru pour la première fois en Italie en 1973, Gianfranco Calligarich évoque les cercles intellectuels et mondains de l’époque tout en dressant le portrait d’un homme qui cherche un sens à sa vie. Une histoire d’amour et de solitude, récit d’un renoncement tranquille, qui nous plonge dans une Rome solaire, magnétique.
Премия Фицджеральда
Уильям Бойд 0.0
"Love is Blind" is William Boyd's sweeping, heart-stopping new novel. Set at the end of the 19th century, it follows the fortunes of Brodie Moncur, a young Scottish musician, about to embark on the story of his life.

When Brodie is offered a job in Paris, he seizes the chance to flee Edinburgh and his tyrannical clergyman father, and begin a wildly different new chapter in his life. In Paris, a fateful encounter with a famous pianist irrevocably changes his future - and sparks an obsessive love affair with a beautiful Russian soprano, Lika Blum. Moving from Paris to St Petersburg to Edinburgh and back again, Brodie's love for Lika and its dangerous consequences pursue him around Europe and beyond, during an era of overwhelming change as the nineteenth century becomes the twentieth.

"Love is Blind" is a tale of dizzying passion and brutal revenge; of artistic endeavour and the illusions it creates; of all the possibilities that life can offer, and how cruelly they can be snatched away. At once an intimate portrait of one man's life and an expansive exploration of the beginning of the twentieth century, "Love is Blind" is a masterly new novel from one of Britain's best loved storytellers.
Премия Фицджеральда
Кристофер Боллен 0.0
Arriving on the Greek island of Patmos broke and humiliated, Ian Bledsoe is fleeing the emotional and financial fallout from his father’s death. His childhood friend Charlie—rich, exuberant, and basking in the success of his new venture on the island—could be his last hope.

At first Patmos appears to be a dream—long sun-soaked days on Charlie’s yacht and the reappearance of a girlfriend from Ian’s past—and Charlie readily offers Ian the lifeline he so desperately needs. But, like Charlie himself, this beautiful island conceals a darkness beneath, and it isn’t long before the dream begins to fragment. When Charlie suddenly vanishes, Ian finds himself caught up in deception after deception. As he grapples with the turmoil left in his friend’s wake, he is reminded of an imaginary game called Destroyers they played as children—a game, he now realizes, they may have never stopped playing.

An enthralling odyssey and a gripping, expansive drama, The Destroyers is a vivid and suspenseful story of identity, power and fate, fathers and sons, and self-invention and self-deception, from a writer at the very height of his powers.
Премия Фицджеральда
Jay McInerney 0.0
It is 2008 and Russell and Corrine Calloway have spent half their lives in the bright lights of New York. Obama and Clinton are fighting for leadership and the collapse of Lehman Brothers looms. Meanwhile, Russell is running his own publishing company, and clinging to their downtown loft; Corrine manages a charity, and is desperate to move somewhere with more space for their twins. Although they try to forget each other's past indiscretions, when Jeff Pierce's posthumous novel gathers a new cult following, the memory of their friend begins to haunt the couple. Then, with devastating timing, Corrine's former lover makes an unexpected reappearance.
Премия Фицджеральда
Джулия Пьерпон 3.0
NEW YORK TIMES BESTSELLER • NAMED ONE OF THE BEST BOOKS OF THE YEAR BY SAN FRANCISCO CHRONICLE AND THE HUFFINGTON POST • For fans of Jennifer Egan, Jonathan Franzen, Lorrie Moore, and Curtis Sittenfeld, Among the Ten Thousand Things is a dazzling first novel, a portrait of an American family on the cusp of irrevocable change, and a startlingly original story of love and time lost.

Jack Shanley is a well-known New York artist, charming and vain, who doesn’t mean to plunge his family into crisis. His wife, Deb, gladly left behind a difficult career as a dancer to raise the two children she adores. In the ensuing years, she has mostly avoided coming face-to-face with the weaknesses of the man she married. But then an anonymously sent package arrives in the mail: a cardboard box containing sheaves of printed emails chronicling Jack’s secret life. The package is addressed to Deb, but it’s delivered into the wrong hands: her children’s.

With this vertiginous opening begins a debut that is by turns funny, wise, and indescribably moving. As the Shanleys spin apart into separate orbits, leaving New York in an attempt to regain their bearings, fifteen-year-old Simon feels the allure of adult freedoms for the first time, while eleven-year-old Kay wanders precariously into a grown-up world she can’t possibly understand. Writing with extraordinary precision, humor, and beauty, Julia Pierpont has crafted a timeless, hugely enjoyable novel about the bonds of family life—their brittleness, and their resilience.
Премия Фицджеральда
Роберт Гулрик 0.0
In the Spellbinding new novel for #1 New York Times bestselling author Robert Goolrick, 1980’s Manhattan shimmers like the mirage it was, as money, power, and invincibility seduce a group of young Wall Street turks. Together they reach the pinnacle, achieving the kind of wealth that grants them access to anything – and anyone – they want. Until, one by one, they fall.

With the literary chops of Bonfire of the Vanities and the dizzying decadence of The Wolf of Wall Street, The Fall of Princes takes readers into a world of hedonistic highs and devastating lows, weaving a visceral tale about the lives of these young men, winners all . . . until someone changes the rules of the game. Goolrick paints a magnificently authentic portrait of an era, tense and stylish, perfectly mixing adrenaline and melancholy.

Stunning in its acute observations about great wealth and its absence, and deeply moving in its deception of the ways in which these men learn to cope with both extremes, the novel travels from New York to Paris to Los Angeles to Italy to Las Vegas to London, on a journey that is as startling as it is starkly revealing, a true tour de force
Премия Фицджеральда
Whit Stillman 0.0
Jimmy Steinway et Whit Stillman dans les années 1990. Au début des années 1980 à Manhattan, la fête bat son plein. Toute la ville veut entrer au Club, le temple du disco. C'est là que Charlotte et Alice, deux ravissantes jeunes diplômées qui essaient de percer dans le monde de l'édition, retrouvent Dez, Josh, Tom et Jimmy Steinway - le "publicitaire dansant". La culture de la nuit atteint, cette année-là, des sommets d'euphorie. Mais le chassé-croisé des intrigues, des rivalités amoureuses et des ambitions professionnelles, peu à peu va menacer l'harmonie de leur groupe... Vingt ans plus tard, Jimmy Steinway revisite avec nostalgie ces "derniers jours du disco" : "L'histoire relatée dans ce roman a déjà fait l'objet d'un film. Bien souvent les gens dont la vie devient le sujet d'un film ou d'un livre pinaillent sur la manière dont ils sont représentés, contestent la façon dont le scénariste ou l'auteur a transposé la réalité, etc., etc. Pas nous. Chacun d'entre nous, hormis Charlotte, a adoré le film - et ça n'étonnera personne : tous les bons critiques de la planète l'ont aimé aussi (à l'exception de quelques-uns). L'accueil qui lui a été réservé nous concernait d'ailleurs au premier chef : nous étions les personnages que ces plumitifs, dont ce fameux crétin du journal de San Diego, avaient trouvés si antipathiques. Quelle idée ! Charlotte mise à part, nous n'avions rien d'antipathique, surtout à l'époque".
Премия Фицджеральда
Джеффри Евгенидис 4.0
"А порою очень грустны" - под таким названием впервые по-русски выходит долгожданный роман известного американского прозаика Джеффри Евгенидиса The Marriage Plot (2011 г.).
Первый шумный успех пришел к писателю после публикации бестселлеров "Девственницы-самоубийцы" (1993 г.) - книга экранизирована Софией Коппола (1999 г.), и "Средний пол" (Пулитцеровская премия, 2003 г.).
Роман "А порою очень грустны" - повествование, насквозь проникнутое любовью, - рассказывает о выпускниках университета Брауна начала восьмидесятых, где в те же годы учился сам автор. Главные герои книги изучают теорию литературы: это и влюбленная в викторианскую эпоху Мадлен, которая пишет диплом по теме "Матримониальный сюжет", и ее друзья - Леонард и Митчелл, - их кумиры Эко, Деррида, Хемингуэй. Мадлен, с ее романтическими исканиями, предстоит быстро повзрослеть, пройдя через нелегкие испытания, а ее друзьям - один из них станет мужем Мадлен, - почувствовать, какая глубокая социальная пропасть их разделяет.
Премия Фицджеральда
Амор Тоулз 4.3
Последний вечер 1937 года. Кэти Контент вместе со своей подругой Ив посещают второсортный джаз-бар Гринвич-Виллидж, чтобы отпраздновать канун Нового года. Пока девушки пытаются разделить оставшиеся у них три доллара, соседний столик занимает обаятельный молодой банкир. Тинкер Грей, так его имя, угощает подруг коктейлем и заводит светский, ни к чему не обязывающий разговор. Так случайная встреча приводит Кэти в высшие круги нью-йоркского общества, где ей не на что будет положиться, кроме ее остроумия и собственного хладнокровия.
Премия Фицджеральда
Джонатан Ди 0.0
Adam et Cynthia ont tout pour eux. Mariés à la sortie de la fac, ils forment un couple parfait auquel rien ne résiste. Deux magnifiques enfants et une brillante carrière dans la finance plus tard, leur beauté, leur provocante jeunesse et leur insolente réussite sont toujours inaltérées. Le monde autour n’existe pas, ou bien par le frisson du danger qu’il procure, mais leur noyau demeure, irréductible et indestructible, telle une forteresse dorée. Au coeur de cette famille, le roman dépeint son paradoxe: une intimité de papier glacé, des êtres humains prisonniers de la machine à succès qu’ils ont créée, et les effets décadents de leurs irrésistibles appétits. Portrait d’une famille américaine étourdie de désir, d’argent et de beauté, Les Privilèges, bûcher des vanités du 21e siècle, brosse le tableau remarquablement subtil et cynique d’une nouvelle classe sociale, les ultra-riches, et pose sur l’Amérique post-11 Septembre un regard qui interroge, observe et fait saillir l’absurde, le vice ou la déshérence de personnages en fuite.